...Assalamualaikum Selamat datang ke blog ini | baca | share | follow | komen | pandangan | enjoy | thanks for visit | goodbye...

Saturday, March 9, 2013

Nukilan ini ...

Esok ialah hari kekasihnya boy itu sedang terpikir apa hadiah yang paling sesuai untuk girlnya . Dalam keadaan terpikir dia hanya ada 5 ringgit sahaja dan pada masa itu juga dia terpikir sesuatu hadiah yang agak sesuai dalam situasi dia dengan girl dia sekarang ..

Jadi dia membeli hadiah tersebut dengan membalutnya secantik-cantiknya .Kesokkannya  dia mengajak girlnya keluar jalan jalan sambil membuat suprise hadiah hari jadi yang first time boy membeli selama perkenalan mereka .

(kesokkannya di suatu taman )

Girl  : Awak terima kasih ye kerana bawa saya jalan jalan . Tapi pelik kenapa ye ?
Boy : Peliknya kenapa ?
Girl  : ialah selalunya kalau nak jalan jalan pun saya yang selalu ajak . Awak tak pernah pun nak cakap jom lah keluar ke apa apa ke ? kan ..
Boy  : ishh awak nie tu pun rasa pelik . Seharusnya awak cakap terima kasih dan alhamdulillah lah sebab saya mungkin dan berubah kan ?
Girl   : hahaha . awak nie lawak lah . tapi okey jugakan .
Boy  : tapi saya nak jumpa ngan awak nie sebab saya nak ucap Happy Birthday sayang ( nada yang kuat )
dan semoga panjang umur dan murah rezeki tau . Nah hadiah nie sayang !! ( nada suprise )
Girl   : awak ingat juga ye hari jadi saya .hehe terima kasih awak sayang awak tau ! sangat sangat !
Boy  : mesty lah saya ingat . awak kan kekasih saya kan .
Girl  : yela tapi saya nak buka kan boleh tak ? mesti barang nie mahal kan kan . ( dalam keadaan sangat seronok )
Boy  : ye sayang boleh . Hadiah tu bagi saya sangat mahal teramat sayang . tapi kalau tidak terlalu mahal lagi saya minta maaf lah .
Girl  : ( dia membuka kotak tersebut ) haahhh ! ( terkejut ) sayang tak akan pen , sebuah buku nota dan tisu-tisu banyak sangat nie awak bagi dekat saya nie !! mana bukti yang awak sayang dekat saya nie haa !! ( nada marah ) kalau macam nie hadiahnya saya pun boleh belilah ..( terus berjalan balik kerumahnya tanpa menoleh kekasihnya kembali ) ...

girl tu sampai ke tepi jalan .. Saya Kecewa dengan awak !! ( menjerit )
Lalu boy tersebut ambil balik kesemua hadiah hadiah tu lalu balik pulang dengan keadaan sangat sedih ..

Pada masa itu juga boy tersebut menghantar mesej dekat kekasihnya .

Boy :  Sayang hadiah itu bukan yang sebenarnya tapi ianya sebagai jenaka saya untuk awak . Saya tahu awak akan marah dan tidak suka . Tapi biar lah hadiah itu permulaannya semasa saya dengan awak . Saya beli kan pen itu untuk awak catatkan kesalahan kesalahan saya yang sering buat awak terluka dalam buka nota yang saya belikan tarikh kan nanti awak akan ingat siapa saya dimata awak . Saya mahukan awak tulis seberapa banyak yang saya pernah lakukan . Bukan itu sahaja tisu itu bila awak menangis kerana saya mungkin saya tiada disamping awak untuk mengelap airmata awak tu biarkan tisu yang saya beli itu jadi pengelapnya dan menemani kesedihan awak . Awak jangan risau hadiah saya seterusnya adalah saya akan menikahi awak suatu hari nanti anggaplah itu hadiah yang tiada tolak bandingnya lagi daripada hadiah yang saya belikan semuanya itu ... itu janji saya .. daripada bakal suamimu ..

Girl :  Selepas membaca pesanan daripada kekasihnya ( dia terus menangis teresak esak ) akhirnya dia menyesal kerana tidak menghargai sesuatu pemberian yang simple tapi membuatkan sesuatu yang bermakna untuknya dirnya juga .. Dia terus meminta maaf kepada kekasihnya ....

end .....

Pemberian seseorang adalah keikhlasan dirinya untuk memberi , bukannya sebagai satu paksaan untuk membeli  sebuah hadiah . Jadi hargailah pemberian seseorang itu dan menjagainya ..

2 ulasan:

Unknown said...

hargailah kan apa yg orang bagi...biarlah murah ke apa...org ikhlas bagi kita kena hargai...

ShahfiqSharuddin's said...

betul tuu hee :) thanks for comment

    Popular Posts

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Categories