...Assalamualaikum Selamat datang ke blog ini | baca | share | follow | komen | pandangan | enjoy | thanks for visit | goodbye...

Monday, December 26, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

ragam manusia

    Manusia ini pelbagai jenis perangai kan ada yang boleh terima ada yang tak boleh terima ada juga duk kat tengah tengah je ( ini lurus bendul kalau ada orang macam ini . haha ) .Kata orang biasalah ragam  manusia berbeza beza bukan . Memang pun ! 

   kadang kadang seseorang itu sendiri akan rasa ego bahawa dia yang lebih pandai dan berilmu daripada segala segalanya sebab itulah bila orang lain nak bagi pendapat teguran cadangan nasihat dia mulalah ada yang salahnya pada kita bukan pada dia.Dia hanya diri dia sahaja yang sebetul betulnya .Kalau ada orang macam ini memang kita tak boleh bawa membincang .

    aku ini ada juga tak betulnya tapi aku boleh juga pikir  masa masa akan datang apa terjadi kita bukan tahu apa yang terjadi kan .Itu pun mahu nak marah marah aku ke yela aku tahu kamu banyak duit banyak segala segalanya kamu leh buat apa sahaja yang suka kan . Tapi aku nak ingat je nanti sesak sesak barulah kamu minta kat ibu kamu kat ayah kan kat sapa sapa lagi . yela duit kan memang kena habis juga tapi beringat lah nanti bila perlu kan duit baru terkinja kinja mencari kan payah . simpan sudah biar orang tengok kita susah jangan orang ingat kita kaya sangat . kalau nak ikut sangat cara orang kaya memang payah lah pakai buang pakai buang ini kaya lah ! haiyaa nak marah marah lah aku cakap je mulut aku . bukan mulut kamu kan .
inilah nama manusia keras susah nak terima pandangan cakap baik baik kan boleh ! dah tak tahu kesopanan berbahasa hoi ! 

   inilah dia kehidupan yang membuat  kita terpikir  kita rasa kita yang betul tapi ada yang lagi betul dihadapan kita sendiri . Oleh itu kita harus terima pandangan orang lain juga dengan seada adanya baru lah bawa membincang dengan nada yang lembut dan halus kan senang tak nak marah marah kan !
supaya kita dapat dijadikan teladan dan peringatan kepda kita sendiri kan . Itu tanda " ada orang juga sayang kamu " kamu tak tahu kan . sebab itu kamu marah marah kan .



.....jangan sia sia kan kesempatan yang kita perolehi daripada orang lain.....



..

Saturday, December 24, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

i miss you

.......hati kata ya......



Noktah ! rindu kau sangat kawan kawan ..
bila nak menangis lagi  
bila nak bersedih lagi 
bila nak bergaduh lagi
bila nak metik metik lagi
bila nak bergurau senda lagi 
bila nak ponteng kelas lagi
bila nak semua semuanya lagi ha !
oouh lupa kita dah besarkan kawan kawan
Tak kan kita nak bersama sama selalu betul tak 
Nanti kita juga ada dapat kawan baru betul tak
tapi kisah kita dulu hanya tinggal kenangan
tapi kau tak kan lupa kan kawan
sebab kau kan kawan aku !
nanti bila kawan dah besar besar kita jumpalah

..... for you my kawan .....

..









Lyrics | Letto lyrics - Ruang Rindu lyrics



..

Thursday, December 15, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Listen here





....zaman persekolahan bakal ditinggalkan tiada lagi selepas ini.....
hanya kenangan sahaja yang tinggal
antara kau dan aku kawan 
seronok itu pasti
gembira itu selalu
....
.

Tuesday, December 13, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

one word is " PaiN "

Aduh penyakit lama datang balik serius sakit dan pedih tu la pasal degil sangat aku ni.
Lepas exam kenalah pergi hospital chek..ya allah sembuhkan aku jangan serius sangat
 " Hopefully " 





Damn !




.

Saturday, December 10, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Pada itu aku terangkan

dengarkan








p/s : Andainya semalam aku silap tolonglah perbetulkan aku hari ini 
                                    agar aku tak pernah lupa atas kesilapan itu.

Friday, December 9, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

seronokkan masa tu

(mrs.S )dia yang teringat kan aku waktu dulu dulu.

semua budak budak kalau pasal cuti sekolah memang seronok la kan. ada lah aktiviti aktiviti yang best yang mengisi masa lapang.Kalau dulu dulu time cuti paling best ialah pancing ikan dan gagar ikan.Walaoo ! sebabnya memang syok habis lah bila dapat ikan banyak banyak pastu paling seronok bila kena marah haha. padan muka! sapa suruh tak bagitau kat mak agpun kalau g tau mak bukan nya bagi adanya tak elok tak elok nya alahai ...biasa lah mak katakan..

aku , abg aku , saudara saudara aku dan kawan kawan aku memang ramai lah join akmaklumlah air tali air surut senanglah gagar ikan pastu bosan takda kerja buat kerja.masa kat bendang semua cari port port yang banyak ikan sebab nak menang katakan . aku geng ngan saudara aku kami guna  kain kelambu dah siap potong pastu jalan satu ban air yang kecil tepi sawah uhh..ada juga guna batang buluh nak mancing sebab takut mak marah lah tu.. hasil memang lumayan banyak aku dapat ikan aku lah juaranya.. ade ikan sepat puyu lampam ikan pila bocat tapi anak dia je kami ambik yg besar besar je buat bela pastu mati lupa letak klorin bodo tak bodo masa tu haha ,,waktu itu memang best sangat sangat haha pastu main baling lumpur habis baju seluar kotor..last last sekali terjun tali air mandi lah.tapi kan aku takut mandi pun aku mandi pun ada abg saudara aku tahan kan hahaha ...dalam oo mati karang tak kahwin aku haha ...
bila balik rumah mak mula lah bising bising haha aku ngan abg aku diam sahaja lah..nakal betui !

agak agak bila lagi nak ke bendang nieh erkk sapa mau join...mesty tak akan ada lagi kan .susah nak adakan lagi.sebab depa dah besar besar bukan nya mahu tangkap ikan pun..huhhh best nya waktu dulu dulu.....

 sekian terima kasih  ...

Friday, November 25, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

aku jatuh sakit

Alahai demam pula datang aku minta minta lah demam biasa pun .Tapi lihat dari segi tanda tandanya macam demam denggi? jangan janganlah masa aku bangun pagi aku mula rasa badan aku panas sendi sendi aku lenguh selesmanya batuknya aduh aduh..tension betul lah





                   aaaahhhh nak baca buku pun susah..YA ALLAH sembuhkanlah penyakit aku nie..
                kalau tak sembuh mampus lah aku nak jawab Geografi 1 dan Pengajian Perniaggaan nie...
                ubat-ubat mana mana aku nak makan....

Monday, November 7, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Listen Me

tawa itu hadir…..
senyum itu ada dalam hariku….
kini hilang..
telah musnah semuanya….
bersama kepergianku…darimu….
cinta ini selalu ada….
setia ini akan ada….
bersama kepergianku..
darimu…..
luka ini…
air mata ini…
penyesalan ini…
kan kubawa bersama kepergianku
maafkan aku…
akan kesetiaan ini
akan cinta ini
akan pengertian ini…
akan pengabdian ini
kepadamu…..
pergilah jika dirimu menginginkan…
terbanglah bebas…
kepakkan sayapmu…
karena dirimu telah bebas
jangan pernah ingat luka ini lagi
semuanya terlalu sakit untuk di kenang
jadikan aku kenangan burukmu..
bunuhlah aku dari hidupmu…
seperti dirimu membunuhku…
seperti saat ini….
aku menyesal…
kerana ternyata..
semuanya hanya mimpi…
seharusnya aku sedar
seharusnya aku tahu diri
tak seharusnya aku mencintaimu
sedalam ini…
lakukan apa yang ingin kau lakukan
aku tak akan mengganggumu lagi…
bersama kepergianku…
dari semuanya…..
hati ini rapuh….
jiwa ini telah mati
kerana dirimu….
kini aku percaya….
kini aku yakin….
dirimu bukan yang terbaik untukku
ataupun sebaliknya….
sudah cukup semua ini aku lalui(lagi)
aq sudah tidak kuat…
jiwaku rapuh
jiwaku mati….
semoga dapat yang terbaik
yang bisa menerima apa adanya
dirimu……..
maaf atas keterbatasanku
dalam menyintaimu..
mungkin kesendirian akan lebih baik…
untukku……juga dirimu….
aku ingin senyumku kembali
seperti dulu…..
entah luka ini sampai kapan
aku menyimpannya
maafkan atas cinta ini
maafkan atas keterbatasan ini
maafkan atas ketidakk sempurnaanku
maafkan…….
dengan kepergianku…
semoga dirimu puas…
dan luka ini..akan terpatri
semoga dirimu tenang tanpaku..
bahagia tanpa diriku
disampingmu……
SELAMANYA…..!!!!

Friday, November 4, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

monolog hati pada jiwa


Gertak Hati ku..
         ..pada Jiwa  ku..

engkau maafkanlah aku.
    biarlah antara salah ataupun tidak..

   aku cuba seiringkan jiwa itu.....
tapi kau yang mengabaikannya
akan kasihku di mata mu..
tak sengaja aku...

gertak hati ku..
...pada Jiwa ku...

sabar aku mengharunginya...
laluan ku dengan hentian..
persinggahan aku lagi yang ternyata..
ingin berulang kembali..
tapi tidak dihargai..

gertak hati ku...
..pada jiwa ku...

akhirnya ucapan itu menjadi tetap...
biarlah berkali kali ku berucap..
satu tiada tembusnya..
bukan aku mengharap...
tapi ingin berharap...

gertak hati ku..
..pada jiwa ku..

biarlah 
aku terus kan laluan itu.
walaupun
tiada penggerak buat ku...
ku cuba
hidup sendiri..

gertak hati ku..
..pada jiwa ku..

Tuhan ampunilah aku..
bantulah aku ..
kearah
yang masih aku inginkan....










Monday, October 17, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

apa warna kamu

artikel ini diambil daripada satu laman web.apakah makna sebalik warna anda itu carilah maknanya.... !
dalam hidup kita juga warna turut mempengaruhi kita dalam persekitaran hidup yang kita jalani ini.Kita juga ada rasa akan minat sesuatu warna itu sebagai semangat dan inspirasi hidup ...dan selamat membaca semua : )

23 Disember hingga 1hb Januari - Merah
2 hingga 11hb Januari - Oren
12 hingga 24hb Januari - Kuning
25 Januari hingga 3hb Februari - Merah jambu
4 hingga 8hb Februari - Biru
9 hingga 18hb Februari - Hijau
19 hingga 29hb Februari - Perang
1 Februari hingga 10hb Mac - Aqua (Biru kehijauan)
11 hingga 20hb Mac - Lime
21 Mac - Hitam
22 hingga 31hb Mac - Ungu
1 hingga 10hb April - Biru
11 hingga 20hb April - Perak
21 hingga 30hb April - Putih
1 hingga 14hb Mei - Biru
15 hingga 24hb Mei - Emas
25 hingga 3hb Jun - Krim
4 hingga 13hb Jun - Kelabu
14 hingga 23hb Jun - Maroon
24 Jun - Kelabu
25 hingga 4hb Julai - Merah
5 hingga 14hb Julai - Oren
15 hingga 25hb Julai - Kuning
26 Julai hingga 4hb Ogos - Merah jambu
5 hingga 13hb Ogos - Biru
14 hingga 23hb Ogos - Hijau
24 Ogos hingga 2hb September - Perang
3 hingga 12hb September - Aqua (Biru kehijauan)
13 hingga 22hb September - Lime
23 September - Olive
24 September hingga 3hb Oktober - Ungu
4 hingga 13hb Oktober - Biru
14 hingga 23hb Oktober - Perak
24 Oktober hingga 11hb November - Putih
12 hingga 21hb November - Emas
22 November hingga 1hb Disember - Krim
2 hingga 11hb Disember - Kelabu
12 hingga 21hb Disember - Maroon
22 Disember - Teal Merah

Merah
Selalunya mereka yang mewakili warna merah yang garang ini seorang yang comel dan disayangi ramai. Kamu juga suka disayangi dan menyayangi. Kamu juga sentiasa ceria dan gembira namun kadangkala dilanda 'angin satu badan'! Teman/kekasih yang diingini ialah mereka yang mudah diajak berbincang dan boleh membuatkan dirinya rasa selesa bila berdampingan dengan mereka.

Krim
Ha! Kamu ini seorang yang suka bersaing dalam apa juga bidang yang kamu ceburi dan ingin berjaya. Tapi persaingan secara sihatlah. Kamu juga bersikap suka mendorong orang lain untuk mencapai apa yang diidamkan. Namun kamu cukup takut akan 'kehilangan' sama ada teman ataupun kekasih! Selain itu, sudah tentunya kamu seorang yang ceria selalu! Sebagai seorang kawan, kamu boleh dipercayai 100% dan setia pada janji. Dari segi percintaan, kamu amat berhati-hati dalam menjalinkan hubungan cinta dan tak mudah jatuh cinta hingga kamu rasakan menemui seseorang yang benar-benar kamu cintai! Ketika itu, kamu tak perlukan masa yang lama untuk melafazkan sayang!

Teal (warna kayu)
Bukan main lagi kamu ni yek! Tak kira lelaki ataupun perempuan, terlalu menitikberatkan soal kecantikan dan penampilan fizikal diri kamu. Kamu sering melakukan kesilapan dalam membuat keputusan lantaran sikap kamu yang suka sangat ambil mudah terhadap sesuatu masalah. Manakala dalam memilih pasangan, kamu bercitarasa cukup tinggi. Kamu tak akan pilih yang sebarangan saja! Kamu juga suka memerintah dan gemar orang lain menurut perintah kamu. Walau bagaimanapun, sikap kamu yang peramah membuatkan diri kamu punya ramai teman.

Merah Jambu
Kamu akan berusaha sedaya mungkin untuk membuat yang terbaik dalam apa juga yang kamu lakukan serta suka menolong orang lain dan mengambil tahu tentang orang orang di sekelilingnya. Namun kamu sukar untuk dipenuhi keinginannya dan sering saja berprasangka buruk terhadap orang lain. Dari segi percintaan kamu mengimpikan percintaan yang penuh dengan keindahan semata.

Hijau
Salah satu kelebihan yang kamu miliki ialah cukup pandai menyesuaikan diri dengan orang yang baru dikenali. Mungkin kerana sikap kamu yang tidak begitu pemalu namun dalam tidak sedar kamu boleh membuatkan orang lain kecil hati dengan kata-kata kamu saja! Kamu juga ingin diri kamu disayangi dan diberi perhatian penuh oleh kekasih hati. Namun selalunya mereka ini lebih rela maintain single hingga berjumpa dengan jejaka/gadis yang benar benar sesuai untuk dirinya!

Emas
Kamu seorang yang tahu apa yang kamu lakukan, yang mana betul dan silapnya. Kamu juga seorang yang mudah bergaul dengan sesiapa saja dan ceria serta tak suka bersedih biarpun pelbagai masalah yang menimpa. Dalam soal percintaan, kamu sukar berjumpa dengan orang benar-benar kamu sukai tapi sekali kamu menemuinya pasti tidak akan kamu lepaskan begitu saja. Bila sekali gagal, sukar untuk kamu jatuh cinta lagi untuk kali yang seterusnya dalam tempoh yang lama.

Kuning
Kamu seorang yang manis, tenang dan sopan. Sebab itulah kamu dipercayai oleh orang orang yang ada di sekeliling kamu. Selain itu, kamu juga lebih suka menguasai dalam sesebuah perhubungan termasuklah soal cinta. Kembang semangkuk hidung bila tiap kehendak kamu dituruti oleh si dia! Kamu juga mampu membuat keputusan yang tepat kerana fikiran kamu yang jauh ke depan. Tapi, jangan tak tahu. Kamu ni jiwang karat juga orangnya. Sentiasa saja berminta hal-hal yang romantik bersama si dia. Alahai!

Maroon
Bagi kamu yang mewakili warna maroon ini, kamu digambarkan seorang yang bijak dan tahu apa yang terbaik untuk diri kamu. Namun kamu juga suka melakukan sesuatu itu menurut kehendak dan pendapat kamu sendiri tanpa pedulikan perasaan atau pendapat orang lain. Itulah yang menjadi masalahnya! Dari segi percintaan, kamu cukup sabar dan tidak terburu-buru untuk menjalinkan percintaan. Kamu juga terkenal dengan sikap setia kamu dalam perhubungan!

Oren
Syabas! Kamu ini jenis orang yang berani menanggung segala risiko atas tiap perbuatan yang kamu lakukan. Baguslah macam tu. Kata orang, berani buat beranilah tanggung. Kamu juga bijak mengambil hati orang-orang di sekeliling kamu dan ini membuatkan diri kamu disenangi ramai. Kamu punya matlamat tersendiri dalam hidup yang menjadi target kamu selama ini dan sanggup bersaing untuk berjaya. Menyentuh soal perhubungan, kamu sebenarnya seorang yang sukar untuk mempercayai orang lain tapi bila kepercayaan itu wujud, selamanya kamu akan percayakan dia! Begitu juga dalam perhubungan cinta. Bagi kamu, saling percaya itu amat penting!

Ungu
Amboi! Kamu ini gadis/jejaka misteri rupanya. Tak ramai orang yang dapat mendekati diri kamu kecuali orang yang benar-benar kamu percayai. Walaupun begitu, kamu tak pernah pentingkan diri sendiri dan agak mudah terpengaruh dengan perkara-perkara yang baru bagi kamu. Mood memainkan peranan penting mempengaruhi kehidupan kamu seharian. Jika kamu rasa gembira, sudah tentunya hari itu menjadi hari yang paling ceria bagi diri kamu dan begitu juga sebaliknya. Dalam menjalinkan percintaan, kamu lebih cenderung untuk memilih mereka yang punya kedudukan dan agak stabil kewangan mereka.

Warna buah limau (Lime)
Sifat kamu yang tenang saja sepanjang masa amat dikagumi ramai. Tapi jangan tak tahu, kamu juga mudah rasa tertekan bila dilanda masalah. Selain itu, kamu boleh dikatakan agak cerewet juga kerana perkara-perkara kecil pun kamu amat prihatin! Pun begitu, kamu punya personaliti tersendiri yang membuatkan orang ramai menyukai diri kamu. Amboi! Kamu ini rupanya seorang kekasih yang kuat cemburu yek?

Perak
Ternyata kamu ini seorang yang berimaginasi tinggi dan tak hairanlah kamu turut berbakat dalam bidang yang berkaitan dengan seni. Walau bagaimanapun kamu sebenarnya punya sifat pemalu yang agak menebal juga namun sikap kamu yang suka mencuba sesuatu yang baru mampu menstabilkan keadaan. Bukan apa, kamu suka mencabar diri kamu sendiri untuk melihat sejauhmana kebolehan diri. Dari segi perhubungan cinta, kamu lebih suka bersikap 'hard to get' untuk menduga keikhlasan hati si dia. Namun hubungan cinta kamu seringkali dilanda kekeliruan dan tak begitu stabil. Tapi usah bimbang, kamu akan menemui cinta sejati juga suatu hari nanti.

Hitam
Kamu gemar kehidupan yang mencabar dan punya keberanian untuk melakukan apa saja. Sebab itulah, usah ada sesiapa yang cuba mencabar kamu kerana kamu ni kan pantang dicabar. Tapi kamu tak begitu gemarkan perubahan mendadak dalam hidup kamu. Namun sekali kamu membuat keputusan, ia sukar untuk diubah oleh orang lain. Kisah cinta kamu juga begitu mencabar dan perlukan banyak kesabaran jika inginkan perhubungan itu berkekalan. Belajarlah untuk bertolak ansur sikit!

Warna buah Zaiton (Olive)
Bagi kamu yang mewakili warna ini dikatakan seorang yang baik hati dan suka menolong orang lain. Sebab itu juga kamu tak sukakan keganasan. Kamu juga bijak menyesuaikan diri dengan teman-teman hingga membuatkan kamu menjadi 'favourite' di kalangan mereka. Sememangnya kamu seorang yang baik hati dan sentiasa ceria. Namun ingat, jangan terlalu percayakan orang lain membuta tuli. Dalam soal cinta, kamu cukup menenangkan hati si dia dan tak suka cari pasal!

Perang
Kamu seorang yang cukup aktif dan tak suka duduk diam saja. Pelbagai aktiviti yang dilakukan bagi memenuhi masa lapang. Sebagai seorang teman, kamu sentiasa menyokong tindakan positif teman-teman yang lain. Pun begitu, kamu sukar untuk didekati dan agak sombong jika tak boleh sesuaikan diri dengan seseorang. Dalam soal cinta, kamu mudah jatuh cinta. Tapi bila kamu sedar cinta kamu itu tidak berbalas, kamu cepat putus asa dan mengalah dengan mudah. Macam tu pulak? Seharusnya kamu perlu kikis sikap itu dan cuba berusaha untuk mengambil hati si dia. Mungkin 'rezeki' kamu untuk memilikinya nanti?

Kelabu
Kebanyakan mereka yang diwakili oleh warna Kelabu ini sangat menarik orangnya dan aktif. Kamu juga ingin diri kamu dikenali orang ramai dan menjadi kepantangan kamu pula sekiranya tidak dilayan dengan adil oleh sesiapa saja! Kamu juga seorang yang tidak gemar menyimpan apa juga perasaan di dalam hati dan lebih suka meluahkannya. Sesekali kamu oleh bersikap pentingkan diri sendiri. Namun kamu amat pandai menawan hati orang lain apatah lagi dengan sikap humor yang kamu miliki itu.

Biru
Ternyata kamu seorang yang punya keyakinan diri yang rendah dan terlalu pemilih sangat. Tak bolehlah macam tu. Itu adalah sikap negatif yang harus kamu ubah kerana mendatangkan kerugian pada diri kamu sendiri. Selain itu, kamu juga cederung ke arah kesenian dan sememangnya kamu berbakat dalam bidang itu hingga mampu menjadikan kerjaya berkaitan dengan seni sebagai kerjaya tetap. Soal cinta pula, kamu mudah sangat jatuh cinta tapi seringkali juga putus cinta. Mana taknya, orang lain bercinta kamu pun hendak bercinta. Tapi kamu bukan benar-benar menyintai si dia setulus hati. Silap sendiri lah kan? Kalau kamu mahukan hubungan itu berpanjangan, kamu harus bersikap lebih serius dan ikhlas.

Biru Laut
Kamu mencintai diri dan kehidupan kamu sendiri melebihi segala-galanya. Bagi kamu, jika kamu tak sayangkan diri sendiri kamu siapa lagi? Kamu juga seorang yang berpersonaliti menarik hingga sering menjadi perhatian ramai. Selain itu, kamu juga berpandangan jauh untuk masa depan. Tapi berhati-hati dengan sikap pemarah kamu tu. Sekali kamu marah pada seseorang, sukar kamu nak melupakannya. Jadi, belajarlah memaafkan orang lain. Sebab itu juga kamu sering bertengkar dengan si dia. Mana taknya, ego sangat nak maafkan orang lain sedangkan kamu sendiripun ada melakukan kesilapan!

Putih
Kamu punya matlamat yang jelas dalam hidup dan berusaha keras untuk mendapatkannya. Orang lain juga sering memberikan penghargaan tinggi terhadap kamu memandangkan kamu agak berkebolehan dalam pelajaran/kerjaya. Walau bagaimanapun, kamu ini kuat cemburu orangnya dan kadangkala sukar nak bekerjasama dengan orang lain. Perhubungan cinta kamu juga sering tegang dek kerana sikap cemburu kamu terhadap si dia. Cemburu itu memang tanda sayang tapi kalau dah melampau tu, cemburu buta namanya!

Biru kehijauan (Aqua)
Mak oi! Angin satu badan kamu ini rupanya. Senang sangat mood kamu berubah secara tiba-tiba hingga kadangkala buat orang lain bosan. Mungkin sebab itu juga membuatkan kamu kadangkala lebih suka menyendiri melayan perasaan tapi kamu suka melancong untuk meluaskan pengalaman. Kamu juga seorang yang jujur dan mudah percaya kepada orang lain. Dari segi percintaan, kamu sukar menemui cinta sejati dan sikap terlalu mudah percaya pada orang lain membuatkan kamu sering tertipu serta gagal dalam bercinta...! Oleh itu, percaya boleh, tapi jangan membuta tuli, kelak termakan diri!"


Saturday, October 15, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

ipoh mari tada sombong

 13 oktober aku rancang dengan kawan kawan nak g Stadium perak misi utama nak sorak Perak supaya dapat masuk separuh akhir wooaaahh :) yang pergi nya aku , mior , azim , duan  dan wan semua set pakai baju kuning......

14 oktober...set lagi...semua jadi pergi..sebelum pergi cikgu mior buat kelas tambahan..sorak sorak juga kelas kelas juga...itu wajib.sebelum pergi kelas aq cakap kat deme bawa lah baju Perak.lepas kelas terus je pergi...semangat nie....

sambung lagi(*) - Jadi masa kat kelas cikgu bagi tiga soalan dan bincang sebab cikgu pun nak pergi juga haha..kelas dari pukul 3 sampai 5 30 kejap je....dah pukul 5 30 kami pun bertolak lah.tapi kena ambik wan dulu..

* - semangat punya semangat kata kan.wan ajak aku dan membe lain beli bendera perak.jadi kami cari la kedai rahmat beli lah dua bendera perak..letak kat kereta.best nya.semua org tengok anak perak.!!

* - Kami bertolak ke stadium dari S.I ke ipoh jam 6 ptg.Memang ramai kowt org perak pergi..bawa bendera nya pun ada juga.Jalan jangan cakap lah memang sesak.Tapi leka tak leka juga ada juga kemalangan berlaku budak jatuh motosikal(kawan mior katanya) tapi masa tak mencukupi terpaksa lah terus jelah perjalanan.kalo ada lama dah berhenti tolong apa patut.
kecian rasa nya....Tgk moto dia hancur.Seluar koyak..mesty sakit...sebaik kami selamat je.alhamdulliah.....

* - sampai ke Ipoh dalam kul 7 30 woww..memng tak sngka lahh penuh dan sesak..Polis pun terpaksa hendal traffic light.Nak cari parking tu bapak susah nya..lenguh lutut asyik main clash je..huhh akhirnya dapat juga parking.jauhnya usah cakap lah parking kat mana...Jadi Terpaksa lah jalan..

* - sebelum ke stadium beli dulu baju perak ! warna kuning OO...Harga tak mahal 30 inggit je..
aq wan n azim je beli baju..pastu aq beli benda tiup tu..apa ke nama nya ntah lah...apa lagi tiup lah haha..pastu wan kol fahmi sebab nak mabik tiket...Syukur kami suh fahmi beli awal2 kalau tidak habes kowt..memang penuh siyes.tiket habis..dah ada tiket apa lagi masuk lah..dengan penuh semangat! skor yob skor !!

* - cari tempat untuk duduk..kami duk dekat SILVER STATE ULTRAS perak...duk sini memang best ! bisng nya jgn tgur..haha sebaik ade kosong lagi....

game bermula - tiup wisel pun bermula.aku tgk perak men okey je..banyak serang bagus lah tu..penyokong sorak tanpa henti siap nyanyi lagu anak perak..game pertama perak hanya seri je.0-0 okey lah tu..Masa kedua perak dah kena gol.mula lah perasaan hampa tu ada.aduh aduh...tapi penyokong perak SILVER STATE ULTRAS tetap sokong  dan sorak lagi kuat!!Tapi depa tetap puas hati dengan corak permainan.dalam masa ke 50 minit asa nya lampu limpah terpadam selama 10 minit.saat tu aku cakap memang best dengan ada nya bungaa api yang cantek ahaha kank aq tunjuk(gambar dibawah).penyokong bernyayyi lagi..huhh asa nak ikut je..pastu lampu kembali okey....Akhirnya game pun tamat dengan kedudukan 
0-1.Jadilah daripada kena banyak lagi..GOOD JOB perak.!! cuba tahun depan lagi...okeyy !!

Tamat game - Kali ini penyokong tak balik awal.depa tunggu sampai wisel penamat..Pape pun pemain perak telah menunjukkan persembahan yang terbaik untuk kali ini.Bermula lah era kegemilangan perak untuk tahun depan.doa kan bersama...cuba buat masa era milenium tahun 2000..okey !!

Balik - sebelum balik kami lepak lepak untuk tangkap gambar kat stadium tu....huahua..best !masa balik sebaik je berjalan dengan lancar.alhandullilah juga selamat pergi dan pulang.aku anta lah kawan kawan aku...sampai umah pukul 1 30 pagi..huhhh best best...haha
sampai kelas pun tak pergi pagi tu..bangun lambat....sian cikgu...sory sory....


pic pic 


ini super perak yeahhh  :))

 

~ masa baru sampai huh semngat nie...


GOL perak GOL

~ Tiup kuat kuat lah !

~ yang masa lampu limpah terpadam.cantek kan.


~sorakan tanpa henti..



~ jangan men bunga api hehe


~bulan tu oo semngat cantek lah pic nie..:) 


~ org perak suka tgk bola



~ ini kawasan tempat duduk kami


~ penuhnya


 ~lagi lah :)


~ lampu terpadam 



~apa tengok tengok haa


~menuju puncak yeah...kalah takpa.janjy semangt !haha




TAMAT tahun depan pergi lagi yeahhh  :) perak boleh 




Monday, October 10, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

bila menghantui

Entah la aku rasa nak dekat peperiksaan makin malas nak study lah.Apa yang aku harus buat aduh ! degil yang amat pun !

Malas semalas malasnya lah.serius aku cakap.Tapi kat sekolah aku ada jugak rajin sikit nya kalau time balik sekolah rasa nak cepat je balik bila dah balik  cinta pada komputer tu memng tak pernah nak putus-putusnya.Takda pula org ketiga nak kacau kan.Ehh macam mana nie .
takda komputer cinta pada hanset haa..walaupun tkda sangat nak msg pun.dengar lagu je...tak lah aq macam dah bosan msg msg org nieh....huhhh

walaupun cikgu banyk kali suh bace buku bagi nasihat kurang kan facebook ! aq tetap juga macam nie tak makan saman huhh ! ada tak kena nie..kena cek nie...mana patut diubah mana patuh dibuang...kan

Kalo nak ikut kan kalo aku takda rasa nak berjaya payah juga.kadang-kadang terpikir lah juga apa nak jadi bila besar nanti kan.nak kerja apa.nak juga rasa ada rumah ada kereta ada bini ada anak.Orang sekarang semua perlu kan wang ada wang semua jalan.
betul kata cikgu yie belajo pandai pandai dapat degree ada duit nak buat ape senang je.

Jadi skunk takda masa lagi nak enjoy nya( tak mungkin boley nak kata tak leh enjoy kowt kwan ajak sikit jalan je ) tu payah tu susah susah...apa nak buat..bila lah nak rasa demam peperiksaan nieh..
pape pun kena lah aku memcuba dahulu .. org len ada cita-cita aq pun adalah .. aku nak berjaya ank jugak !
aku tak jajny yang terbaik tapi aku lakukan dengan sebaik baiknya..




awak awak boleh tolong nasihat kan saya...need to help lah...hummm :(


Sunday, October 9, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

bangga menjadi kawan

Salam semua

Hari ini aku nak cerita sikit pasal kawan aku.Dia nie sering je ada masalah masalah kalau nak ikutkan setiap kali ada masalah mesty cerita kat aku..tgk lah sapa bestfren dye kan.Sebab dia percaya sama aku.oo Terharu lah...
   aku post ini pun aq nak minta kebenaran dah..Jangan risau tak akan mudah aku nak taip nama dye kan sini..jaga perasaan org juga lah..walaupun dye dah ade bf pun dye masih contact dengan aq...
   pada mulanya depa couple pun dye minta pandangan aku...aku pun kenal lah juga bf dye.tgk laa juga dye punya perangai kan..ceh jady spy untuk dye...Aku cakp kat dye rasa-rasa dye okaylah..Kawan dye pun okey je...Tapi aku cakap lagi oklah tu dye tak merokok pun...
akhirnya mereka pun couple.sampai sekarang..bahagia.....Kalau dia ada masalh dia tak malu malu nak cerita.....
   BIla dah lama couple tu biasa lah ragam rumah tangga ada juga pecah belahnya...Bf dia tahu dia rapat dengan aq....jadi dia takda lah nak marah pun....Tapi perangai bf dye pelik kuat cemburu kot...haha....masa dia pergi mana ke ? bf dye ternampak dye duk rapat dengan seorang lelaki..mula lah timbul syak prasangka...mula lah ayat gramatis kuar...Orang lelaki ini termasuk aku kowt...bila nampak...terus serang je...tanpa soal selidik..biasa lah...sayang kata kan HAHA...pastu depa mula lahh periuk belanga nyaa....dia asyik tepon ngan aku apa nak buat ! apa nak buat ! dia bagi tahu aq yang bf dye TErnampak tu bukan lah org lain dengan dia....saudara je..HAHA lawak lah kawan...tuu lahh selidik laa dulu kan.. Kwan baik kata kan....Jadi aku lah terpaksa telefon bf dia yang cemburu tu..aku cerita perkara sebenar huahuahua......jadi depa pun berbaik lah....HAHA baik tak aku kawan...
   Pasangan ini memang tahan lama..dah 5 tahun kowt....aku tabikk lah...sapa yang rekamen kan kan....haha
tapi aku terharu sangtlah.....dia jenis still ingat aku sapa....tak pernah lupa apa pun tentang aku....selalu nasihat kan aku..bagi pandangan kat aku...sama sama tolong menolong lah....haha...Tapi yang aku paling suka dia jenis yang pandai buat orang ketawa haha...aku suka aku suka..!! ini Kalo dapat yang serius je..oOo boleh mati aku...tension..nak gurau2 pun tak boley susah lah.......
aku pun bukan jenis yang serius lah...Aku suka ketawa gelak gelak.rasa happy je....

pesanan aku yang terakhir ....aku still doa kan kamu bahagia kawan...ingat pada yang satu.ingat adab-adab .jaga maruah...jaga akhlak tu....pape tu jangan lah lupa aku ini kawan....

assalamualaikum... :)) 

    



Sunday, September 11, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

ia Sendirian Lagi


Kadang kadang orang akan merasa bingung menghadapi kehidupan ini. Tidak tahu apa yang harus dilakukannya, tidak tahu apa yang akan dicari selama ini. Dalam tak sedar segala macam cara ditempuh untuk mendapatkan jawabannya. Ada yang berusaha mendapatkan harga diri, ada yang berusaha mencari kekayaan sebanyak mungkin, ada yang berusaha mencari ilmu setinggi puncak. 

Banyak perkara yang telah dilalui, namun kekosongan hati itu telah membuat dia berjalan jauh sekali , sampai suatu saat timbul pertanyaan dalam dirinya: “Apa sebenarnya yang aku cari dalam hidup ini? Apa yang ingin aku capai? Apa yang ingin aku buat?” bertubi-tubi pertanyaan itu datang yang membuat dirinya bertambah bingung dan tidak menentu.

Termenung sementara. Tiba-tiba muncul jawaban pada dirinya bahawa mereka jarang  untuk melihat dirinya sendirian. Selama ini yang mereka lihat adalah dia ditemani sekumpulan peneman , pendengar , dan penghibur . Ia ingin bersaing dengan orang lain. Ia ingin berbuat untuk orang lain. Dan ia ingin mengembirakan orang lain. Yang dia lihat, yang dia cari adalah kebahagiaan dan kesempurnaan dalam kehidupannya. 

Dalam merenung itu ia mulai merasakan betapa ia kehilangan dirinya sendiri, kehilangan sumber kehidupan, sumber kekuatan, sumber pengetahuannya sendiri, yakni yakin terhadap diri sendiri. Dalam merenung, ia merasakan bahwa dirinya jarang berguru dengan asalnya sendiri yang memberikan kehidupan, yang memberikan kasih sayang, yakni Tuhan Yang Maha Esa. Dalam terpikir, ia mulai bangkit, bangkit untuk maju menghadapi kehidupan.

Sekarang ia telah mantap untuk meniti samudera, maju ke hadapan , menghadapi kehidupan yang penuh dugaan , cubaan, dan rintangan. Ia tidak kehilangan arah lagi. Walaupun kehidupan ini seperti kehidupan di dalam rimba: “Siapa yang kuat ia akan menang, siapa yang kuasa ia akan benar,” namun ia tidak ragu-ragu lagi. Ketabahannya merempuhi  halangan merupakan panduan jalan pasti yang akan ia jalani. 


Kebahagiaan merupakan awal mulainya perjuangan itu tanpa mengikatkan diri pada hasilnya.  Tuhan Yang Maha Esa akan selalu menbantu dan menerangi dirinya untuk selangkah demi selangkah maju, tanpa melihat ke belakang lagi. Jalan terang dan lurus di depan matanya.

Thursday, August 18, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Meriam Buluh Atok




Teringat masa kecik-kecik main meriam buluh bersama kazen-kazen aq.Masa itu memang best susah nak lupakan waktu-waktu itu.Kalau boleh nak main balik meriam buluh tapi semua sudah makin meningkat usia ada dah kerja ada juga sambung belajar jauh-jauh.Takda lagi kedengaran bunyi meriam dekat kampong aku..huhh bosan nya….aku je kat kampung ini lagi..

Masa aku kecik-kecik dulu kalau time nak bulan puasa aku dengan kazen aku mula lah mencari buluh yang tebal untuk jadi meriam sanggup redah hutan demi membuat meriam buluh…nak buat meriam mesty ada ini tau !!


Tapi yang paling best sekali masa tu atok ku hidup lagi dia lagi galak cucunya main meriam buluh..Kabat meriam buluh atok ku yang support kan.HAHA..kami cucu-cucunya mencari buluh je..tak sangka dia pun minat juga main..agaknya dia suka kalo cucunya main dekat umah dia kowt…J..Pernah juga suatu hari atok ku turut main meriam buluh juga….itu pun cucunya yang suruh HAHA..Atok suit kan api tok….apalagi atok k upon suit laa….kuat juga bunyi berdetum nya…..Buat meriam ini pun nak lawan dekat kampong sebelah sapa lagi kuat bunyinya….itu motifnya sebenar..HAHA memang kuat laa…bunyinya…aspek keselamatan juga kami titik beratkan..seperti ikat dawai atau getah kat buluh tu..kalau meletup takda lah buluh-buluh tu kena kat kami HAHA pandai kan..

Ada atok best kadang-kadang nak mercun minta je duit dekat atok.Atok bagi duit nah seringgit HAHA.Jadi lah dulu mana tahu minta duit banyak-banyak KAN …Lima kupang pun dah kira banyak..Lagi satu kalo duk kat umah atok nak ponteng puasa paling senang HAHA…itu yang penting !!
Tapi sekarang atok dan opah dah takda…dah meninggal dunia..sedih rasa nya..nak lepak kat umah atok dah tak dapat dah..hanya kenangan je yang ada..Sekarang takda lagi dah main meriam buluh ke mercun ke…dah takda seronok macam dulu-dulu…sekarang dah rasa sayang nak bakar duit…

Tapi aku tulis ini bukan nak galakkan orang main meriam nie..bahaya oo..budak2 skunk tak pandai jaga diri tgk berita ada yang hilang tangan kena mercun..Rasa sayang kecik-kecik dah kudong kan...Ruginya...
apa-apa pun ~
   

sekian Terima Kasih kerana Membaca 



Saturday, July 30, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Selamat menyambut Bulan Ramadhan

Pejam celik pejam celik akhirnya ramadhan datang lagi.Aku harap ramadhan kali ini dapat memberi makna pada aku.Aku harap ramdahan kali ini : aku ingin berubah

dan aku ingin mengucapkan SELAMAT menYambut BULAn RAMADHAN 2011 kepada semua kawan-kawan yang aku sayangi semua :) 

puasa jangan tak puasa... : )




dengar lahh



Tuesday, July 26, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

sayang yang tak terucap

asSalamualaikum semua readers...  : ))

apa yang saya nak kata~kadang-kadang seseorang yang mendidik kita bukan dengan cara membelai dan menunjukkan keprihatinannya. Tapi kadang-kadang membiarkan kita hidup sendirian, berguling-guling sendiri,menangis sendiri, mencari jawapan sendiri. Membiarkan kita rasa kita betul, kemudian bila tersalah kita yang membetulkan sendiri.

Tindakannya seolah-olah tidak pedulikan kita, tapi kerap kali mencuri pandang pada kita kerana kerisauannya, buat-buat tak tahu pada kita seolah-olah membenci kita tetapi sering bertanya pada orang lain tentang kita tanpa pengetahuan kita , sedangkan hatinya menangis melihat ujian yang melanda kita, menitis air mata mendoakan kita.Tak pernah menyatakan sayang pada mulutnya, tapi komunikasi tanpa suara itulah medium untuk kami berbicara, itulah sayang yang tak terucap.

Bisikan-bisikan nasihat mengiringi perjalanan kita, walaupun terpaksa bergerak kerja sendiri, tapi semangat juangnya mengiringi kita dan tak pernah kita merasai keseorangan. Walaupun terpisah jasad, walaupun jarang berjumpa tapi semangatnya tetap mekar dan ingatlah semangat itu bukan sekadar kebersamaan kita, tapi subjektif bergantung dengan keikhlasan dan pengorbanan kita. Itulah jati diri agar menjadikan kita berjiwa tegar, mampu berdikari dan berjiwa besar. 


P/S:kata "sayang" dalam seumur hidup yang terlafaz di bibir pada orang tersayang boleh dikira berapa patah yang dikata. Egokah? 



inilah yang menunjukkan sayang melalui tindakan. "The word of action".

Thursday, July 21, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Untuk Kawan Lah


Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:

1. Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu;

2. Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu;

3. Jika engkau memerlu pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu;

4. Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik;

5. Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu;

6. Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;

7. Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya;

8. Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu;

9. Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu;

10. Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu;

11. Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu;

12. Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan;

13. Dia membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat;

14. Dia mendorongmu mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.

Sebagai remaja yang terlepas daripada pandangan ayah ibu berhati-hatilah jika memilih kawan. Kerana kawan, kita bahagia tetapi kawan juga boleh menjahanamkan kita.

Naz : Sahabat yg baik dpt membimbing ke arah kebaikan...: )



         KAU KAWAN AKU okey !!

Sunday, June 12, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Jangan Sekali ikut ini Laju !



kadang-kadang aku naik kereta dengan ayah dan abg aku tiba-tiba aku rasa takut ! laju kalau dia bawa kereta atas jalan raya pun laju apatah lagi lebuh raya tapi lebuh  raya takda lah seram sangat kan rilex je..jalan banyak kosong boleh motong-motong lagi.Kalau dekat jalan raya yang satu jalan je takda jalan memotong itu yang aku takut sangat tu..12o-13o km tu tak sah lah..pastu asyik nak memotong je seram tu makin dekat-dekat dengan kereta depan kalau lah kereta depan brek entah lah..bila aku duduk sebelah drive kaki aku pula rasa nak brek je ...haha tapi kadang-kadang  aku pun bila bawa kereta laju juga tapi bila aku bawa aku tak rasa takut pun laju ke apa ke haha....pastu aku selalu bawa gila-gila siapa yang pernah naik ngan aku tu depa paham lah..bawa laju nie kepuasan tau !! aku rasa lah....nikmat membawa tu penting.....daripada bawa slow..geram tau rasa kalau orang di depan slow gila sabar je.....tapi aku bawa kereta pun aku selalu berzikir..ini untuk selamat kan apa yang terjadi..pesan mak aku nie aq ingat !! tak pernah miss....

tapi kena ingat juga jangan bawa laju nanti kemalangan sapa yang susah kan...lagi satu jangan bongkak dan sombong bila memandu okay !!..
renung-renungkan ;)

Tuesday, June 7, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Kenapa perlu Ketawa



1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa nerupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.
2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupaya menceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut ‘tersenyum’ dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.
3. Apabila darah yang ‘sudah sejuk’ ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan ‘gembira’. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.
4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.
5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar degupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.
6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang
dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.
7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis ‘stress’ iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan
sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.
8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa.
Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon ‘endorphins’ dan hormon ‘neurotransmitters’ dan penurunan tahap hormon stress ‘cortisol’ dan ‘adrenaline’ .
9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).
10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti
kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.
11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.
12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa ‘mengurut’ organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.
13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.
14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, cuma sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan
sesebuah ikatan.
15. Pujangga menyebut :
” SENYUM ITU KELOPAK.KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA”.
Jadi kengkawan jangan lupa untuk senyum, sekerat atau meleret tak kisah lah jangan senyum sinis dah lah tu tak baik tau dan kalau ketawa tu jangan keterlaluan plak cukup sekadar nya sahaja ok ?

Saturday, April 16, 2011

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

A.R.A.H

Kemana lagi arah yang mesti aku tuju,
ke utara ke selatan mahupun ke barat dan ke timur,
Aku bagaikan hilang arah tuju tidak tahu mana satu arah hendak ku tuju,
bila ke barat aku pikir hendak ke timur,
bila ke utara aku pikir hendak ke selatan,


oh mengapa,
seperti juga aku berjalan jauh tanpa petunjuk arah,
aku akan sesat dan terus sesat,
tak tahu mana lagi arah yang hendak aku tuju,
tapi aku boleh lagi bertanya kemana arah itu pergi,


sesaat itu aku akan cuba mencari dan terus mencari,
arah yang perlu aku mencari,
biarlah aku perlahan-perlahan mencari arah itu,
walaupun masa itu terlalu cepat buat ku,


aku tahu masa itu terlalu cepat,
bukan aku tak cuba mencari,
tapi banyak halangan yang perlu aku rempuh satu-persatu,
bukan mudah bukan senang,


jangan kau mengalah untuk mencari,
biar penat kau hasilkan selama ini,
carilah selagi boleh,
dan boleh itu akan muncul bila kau berusaha lebih,


mulai esok dan seterusnya aku akan cuba,
tetap kan satu arah yang mesti aku tuju,
agar aku tahu matlamat hidup ini,
mahupun sakit dan luka,


perlahan-perlahan aku mencari,
bukan aku tak mahu berlari-lari,
tapi aku takut akan gelojoh mencari,
seperti aku tak dapat bayangan lagi,


aku akan mula dengan A,
akan aku akhir dengan Z,




shahfiq nizam ssa.
ciptaan sendiri... :)
senyumanmu...

    Popular Posts

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Categories