...Assalamualaikum Selamat datang ke blog ini | baca | share | follow | komen | pandangan | enjoy | thanks for visit | goodbye...

Monday, February 11, 2013

Apit dengan maafnya



Maaf adalah kata yang paling mudah jika kita berada dalam kesilapan . 
Pemaaf adalah jalan terbaik apabila seseorang itu mengaku kesalahan .
dan Terima kasih adalah kata yang paling tepat bila kita menghargai seseorang .

Apa yang aku ingin ceritakan ialah hidup kita tak pernah lari daripada membuat silap atau membuat salah . itu lumrah hidup dan perlu tahu siapa kita ? tidak pernah membuat silap dan kita selalu membuat kesilapan walaupun berkali kali kesilapan itu berulangi . Cuma kita sahaja yang tidak cuba untuk memperbetulkan kesilapan itu dan kesalahan itu . Aku nak bagitahu yang aku pernah membuat janji pada mereka mereka yang pernah aku berjanji tika masa dulu  . Sebab aku teringat secara tiba tiba akan janji berbagai yang masih aku belum tertunai . Aku tahu berjanji ini wajib ditunaikan wajib dilaksanakan . Sebab ianya mencorak siapa aku dan akan memastikan orang akan mempercayai kita siapa akan kata kata kita pada masa hadapan . Tapi hari demi hari aku telah lupakan akan janji janji aku itu sebab mereka tidak mengingatkannya satu , dan mereka pun lupa akan apa yang aku janjikan satu , dan aku pun lupa apa yang aku janji satu lagi . Macam mana aku hendak tunaikan . Kiranya burn boleh tak ? Jadi ..

Disini aku berharap dapat meminta satu kemaafan dari hati ini jika satu tika dahulu aku pernah berjanji dengan kamu semua tapi masih aku belum laksanakan . Itu mungkin dari kelemahan aku sendiri . dan juga aku berharap tiada seorang yang akan berdendam dengan aku lagi . dan aku pun akan cuba memaafkan mereka yang pernah membuat silap pada diri aku sendiri . Apa yang boleh kita lakukan ialah teruskan dengan sikap pemaaf dan hanya bersenyum bila sesuatu didepan kita walaupun musuh kita .

Dalam hidup ini kita harus berterima kasih pada kesemuanya sama ada  keluarga , kawan kawan , teman , sekeliling aku ataupun musuh musuh aku yang merupakan salah satu faktor menjadi pembina hidup aku menjadi seorang yang sempurna dimata mata manusia . Dan ianya berhasil apa yang terjadi pada aku hari ini daripada apa yang berlaku  dari semalam aku . Kenapa aku perlu melakukan semua ini sebab aku perlu tahu tanpa mereka siapa aku adakah aku seorang yang yakin pada diri sendiri ? adakah aku akan berada pada kekuatan aku sendiri ? Tapi aku ada juga kelemahan sebab aku banyak kekurangan lagi dan aku terus berharap pembina aku seterusnya dapat memberi manfaat kepada aku yang masih menginginkan sesuatu yang baru . Aku membelajari ianya .

#byapit

0 ulasan:

    Popular Posts

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Categories