...Assalamualaikum Selamat datang ke blog ini | baca | share | follow | komen | pandangan | enjoy | thanks for visit | goodbye...

Wednesday, December 26, 2012

Tiada Pengakhiran


Sahabat bukan  seperti pedang yang tajam tapi sahabat seperti kain lap bila kita menangis dia turut meresapi sekali bila kita bergembira dia turut serta sekali . Janganlah memikirkan sahabat seperti musuh dihadapan mahupun dibelakang . Patutnya tiada perkataan musuh atau kawan jahat dihati sebab yang membezakan hati kita dan perasaan dendam yang membenci akan sikap mereka .
Kita semua adalah manusia yang dicipta bukannya seorang robot atau makhluk yang tidak mengenali sesama manusia . Berertinya kita semuanya sama dan membezakan kita adalah naluri hati dan perasaan . Kita juga dibezakan perwatakan dan pendapat kita tentang segala perkara . 
Tapi mengapa kita perlu bergaduh , membenci , dan tidak untuk berkawan . Kita sebenarnya terlalu mengikut perasaan yang menghasut dan dendam kesumat . Manusia memang sukar hendak menduga macam mana identiti mereka sebelum mengenali .  Seorang manusia tidak pernah lepas dari sikap egois mereka sendiri . Tak pernah untuk merasa dirinya lemah mengaku dirinya tidak kuat tapi mereka terlalu ingin menonjolkkan diri mereka bahawasanya mereka boleh . 
Kalau boleh pandangilah semua manusia bahawasanya mereka juga sahabat kita bukannya seorang musuh dan seorang makhluk yang tidak mengenali kita . Walaupun tidak pernah untuk mengenali tetapi mereka tidak membezakan  siapa kita . Walaupun mereka ada yang mengkhianati tapi mereka tetap sama dengan kita . Dan bukakanlah sikap maaf dalam diri supaya tidak akan memiliki hati yang berdendam .Tetapkan hati dengan ' enable feeling of  revenge be lost  ' . Lagi pun tidak penting untuk berdendam dan tidak akan sekali dapat mengubah walaupun sudah terjadi mahupun belum terjadi .
When we first talked to each other
I knew we would always be friends.
Our friendship has kept on growing
And I'll be here for you to the end.
You listen when I have a problem
And help dry the tears from my face.
You take away my sorrow
And put happiness in its place.
We can't forget the fun we've had
Laughing 'til our faces turn blue.
Talking of things only we find funny
People think we're insane-If they only knew!
I guess this is my way of saying thanks
For catching me when I fall.
Thanks once again for being such a good friend
And being here with me through it all.

by -> Rachel Ellis

0 ulasan:

    Popular Posts

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Categories